sobota, 25 października 2014

Etap #6 - MAMY REJESTR UMÓW

Jest! Urząd ugiął się i udostępnił coś, co nazwał Rejestrem Umów za 2013 rok. Nie jestem zadowolony z formy jego opublikowania, mam też obiekcje co do treści. Natomiast nie mogę nie cieszyć się z tego, że Urząd Miejski w Gliwicach, po prawie roku przepychanek, zmuszony został do zrealizowania mojego Wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Co więcej, być może nieświadomie, stało się nawet zadość mojemu wcześniejszemu Wnioskowi o stworzenie Centralnego Rejestru Umów publikowanego w BIP.

Warto walczyć o swoje prawa obywatelskie! Zapraszam każdego do korzystania do woli z tego rejestru, analizowania danych i wyciągania wniosków! Szerszy komentarz wkrótce.

Rejestr został opublikowany TUTAJ

PS
List otwarty do Prezydenta Miasta Gliwice nadal pozostaje bez odpowiedzi.


EDIT:
Jak (mam nadzieję) wszyscy już wiecie, udało mi się po prawie roku przepychanek, zakończonych w Samorządowym Kolegium Odwoławczym, uzyskać z Urzędu Miasta Gliwice coś, co nazwano Rejestrem Umów za 2013 rok. To rzeczywiście duża sprawa, ważny sukces, w ten sposób Gliwice dołączyły do grupy miast, które zaczynają podnosić poziom jawności życia publicznego. Jest to jednak dopiero jeden mały kroczek - do przejścia pozostała cała droga. Ze sposobu wykonania wniosku NIE JESTEM ZADOWOLONY. To byłoby zbyt piękne, gdyby urząd zrealizował go zgodnie z moimi oczekiwaniami. Jakie są moje zarzuty? Po pierwsze wnioskowałem o udostępnienie rejestru wszystkich umów zawartych w 2013 roku. Urząd w rejestrze zawarł jedynie umowy nie publikowane wcześniej w BIP. Rejestr więc nie ma takiej wartości poznawczej jaką mieć powinien - jest cząstkowy, niepełny. Ponadto, wnioskowałem o opublikowanie w arkuszu kalkulacyjnym. Rejestr opublikowano w pdf. Nie ma możliwości szybkiego wyszukiwania, tworzenia tabel i swobodnej analizy danych. Po trzecie spora część danych została zanonimizowana. Oznacza to, że nadal nie wiemy do kogo poszły publiczne pieniądze. Po czwarte opisy przedmiotu umów są miejscami bardzo lakoniczne. Pracuję nad eliminacją tych problemów.