sobota, 6 września 2014

Etap #3 - Wniosek o udostępnienie informacji publicznej

Korzystając z rady Pana Marka Jarzębowskiego, rzecznika prasowego Prezydenta Miasta, oraz idąc za wskazówkami z pisma urzędowego z wydziału zamówień publicznych, złożyłem w urzędzie Wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
"Informacje z umów, które nie są udostępnione w BIP udzielane są każdorazowo na indywidualny wniosek. Tym samym zapewniony jest swobodny dostęp obywateli do tej grupy informacji." - Marek Jarzębowski 31 marca 2014 r. (opinia powtórzona również w piśmie urzędowym).
Złożyłem więc WNIOSEK, w którym poprosiłem o zestawienie umów zawartych przez gliwicki Urząd Miejski w 2013 roku. Optymistycznie zapatrując się w przyszłość, zapewniony o swobodnym dostępie obywateli do tej grupy informacji, oczekiwałem na odpowiedź z urzędu. I tu pierwsze zaskoczenie - zamiast otrzymać wskazane informacje, zostałem wezwany do uzupełnienia wniosku i wykazania w nim "szczególnie istotnego interesu społecznego". Jest to konstrukcja niedookreślona prawnie, Organ rzeczywiście ma prawo żądać jego wykazania, nigdzie jednak nie zdefiniowano czym taki szczególnie istotny interes jest. W praktyce takie wezwanie oznacza, iż Organ będzie dążył do odrzucenia wniosku. Dlatego odpowiadając na tę prośbę urzędu, zamiast próbować wykazywać jakikolwiek interes publiczny, należy WEZWAĆ GO DO WYKONANIA WNIOSKU lub wydania decyzji administracyjnej o jego odrzuceniu - pozwala to na podjęcie kolejnych kroków prawnych.



Zacząłem się zastanawiać, co zmieniło się w przeciągu miesiąca, a zdecydowało o ograniczeniu "swobodnego dostępu obywateli do informacji".